Reacties
Hee Ly, stop alsjeblieft met het "je best doen voor slaap". Dat is zo ongeveer het laatste wat je in slaap krijgt 😘 Ja, rust pakken is belangrijk. Maar als je lichaam die rust niet krijgt omdat je weliswaar ligt, maar je lichaam nog steeds compleet in de "aan"-stand staat, dan voegt het weinig toe. Veel belangrijker is het om je lichaam te leren dat het veilig is om te landen. Ik ken de aard en ernst van jouw klachten niet. Ik weet wel bij mezelf dat het vooral beter ging toen ik mijn focus op andere dingen legde dan alles wat ik "moest". Dat ik leerde ondanks alle onrust en angst in mijn hoofd toch aan een legpuzzel te werken, te tekenen, te lezen (dat heb ik gelukkig altijd kunnen doen, niet kan dat, dat weet ik), lijn puzzels te doen (van die puzzels waarbij je lijntjes trekt tussen getallen), diamond paintings, etc. En de OR methode heeft mij ook erg geholpen, dat je om de zoveel tijd een kwartier tot 20 minuten ligt. De sportarts raadde zelfs sterk aan om, als dat kon, niet de hele dag te liggen, maar maximaal 26 minuten per keer. Het gaat er namelijk om dat je zenuwstelsel weer leert te switchen tussen aan en uit staan. En daarvoor is ritme ook belangrijk. Slaap is belangrijk. Dat is waar. Maar helaas valt slaap niet te forceren. Zelfs stevige slaapmedicatie zorgt namelijk niet voor "goede" nachten. Slaap komt weer als je zenuwstelsel tot rust komt en je je werkelijk veilig genoeg voelt om tot rust te komen. Die denkt nu dat je in gevaar bent. Als je oog in oog met een leeuw staat, ga je ook niet rustig een doetje doen, toch?